FANDOM

„Magia ma swoją cenę.”
— Rumpelsztyk.[1]

Rumpelsztyk, znany także jako Mroczny, Krokodyl oraz Pan Gold, to postać pojawiająca się w serialu Dawno, dawno temu. Debiutuje w odcinku Pilot pierwszego sezonu.

W jego rolę wciela się Robert Carlyle, epizodycznie również Wyatt Oleff.

Historia Edytuj

Ta strona to zalążek artykułu. Jeśli możesz, rozbuduj go.

Podczas pierwszej klątwy Edytuj

Po pierwszej klątwie Edytuj

Przed drugą klątwą Edytuj

Podczas drugiej klątwy Edytuj

Po drugiej klątwie Edytuj

Alternatywna rzeczywistość Edytuj

Po tym, jak Isaac zmienił rzeczywistość, przepisując na nowo historię do książki Bohaterowie i złoczyńcy, Rumpelsztyk stał się dzielnym rycerzem znanym jako Światły, który używał swojej magii, aby ratować mieszkańców przed niebezpieczeństwem. Był mężem Belle, z którą miał małego synka. Jednakże w tej rzeczywistości pamiętał, że próbował uratować swojego poprzedniego syna, Baelfire'a, podczas wojny z ogrami, w czasie której go stracił. Pewnego dnia ocalił Henry'ego przed ogrem, po czym wyruszył do innej wioski.[2]

Po przybyciu do domu, Rumpelsztyk zastał w nim Belle w towarzystwie Isaaca. Podczas gdy jego żona udała się po wodę ze studni, Światły poznał prawdziwą przyczynę przybycia mężczyzny. Isaac opowiedział mu szczegóły z jego poprzedniego życia, w którym był tchórzem i opuścił Baelfire'a, mimo że Rumpelsztyk tego nie pamiętał. Zagroził, że ujawni wszystkim prawdę i zniszczy jego szczęście z Belle, chyba że zabije Henry'ego i zatrzyma Reginę przed przerwaniem wesela Robin Hooda. Mając dylemat, Rumpelsztyk postanowił porozmawiać z żoną, mówiąc jej, że królestwo jest w niebezpieczeństwie, a jeśli nic z tym nie zrobi, ich wspólne szczęście zostanie zniszczone. Mężczyzna martwił się, że dokona niewłaściwego wyboru, ale Belle pocieszyła go, mówiąc mu, że zrobi to, co trzeba, ponieważ jest bohaterem. Rumpelsztyk postanowił powstrzymać Reginę przed dotarciem na ślub, ale jego uwagę odciągnęła Emma, pojedynkując się z nim i pozwalając kobiecie na wejście do kościoła. Po pokonaniu przeciwniczki, Światły przygotowywał się, aby zadać śmiertelny cios Henry'emu, jednakże Regina rzuciła się, aby go bronić, przez co sama została ranna. Wierząc, że jego praca została wykonana, Rumpelsztyk teleportował się. Gdy Henry wykorzystał pióro i stał się nowym Autorem, cofnął działania Isaaca i każdy wrócił do swojego dawnego życia w Storybrooke.[3]

Przed trzecią klątwą Edytuj

Po trzeciej klątwie Edytuj

Magiczne umiejętności Edytuj

  • Magia krwi - używanie własnej krwi jako magicznego zabezpieczenia, które może zostać złamane jedynie przez osobę z tą samą linią krwi.
  • Ewokacja - zdolność do wyczarowania/powołania do istnienia nowych, nieistniejących przedmiotów.
  • Pirokineza - zdolność tworzenia i kontrolowania ognia.
  • Telekineza - zdolność kontrolowania ruchu przedmiotów lub innych ludzi/zwierząt.
  • Teleportacja - zdolność do przemieszczania siebie i/lub innych z jednego miejsca do drugiego.
  • Transformacja - zdolność do magicznej przemiany jednego obiektu w inny.
  • Uzdrawianie - zdolność uzdrawiania ran lub chorób za pomocą magii.
  • Wyrywanie serc - zdolność do wyrywania serc osób w celu kontrolowania ich lub pozbawienia życia.
  • Nieśmiertelność - wieczne życie bez starzenia się. Jedyną bronią mogącą zadać śmiertelne rany jest sztylet Mrocznego.
  • Wzmocnione cechy - zwiększona siła, zwinność, trwałość oraz polepszone umiejętności bitewne.
  • Tworzenie eliksirów - zdolność tworzenia magicznych substancji do różnych celów za pomocą mieszania i łączenia różnych składników.
  • Wiara - zdolność do lekkiej zmiany rzeczywistości dzięki silnej wierze (zwykle w Nibylandii).

Rodzina Edytuj

Piotruś Pan

Czarna Wróżka

Milah

Rumpelsztyk

Belle

Emma Swan
 
BaelfireGideon

Henry Mills

Przypisy:

  • Stałe linie oznaczają więzy krwi w relacji rodzic-dziecko
  • † oznacza, że postać nie żyje
  • Pan Gold i Belle French są małżeństwem
  • Emma i Baelfire (Neal Cassidy) nigdy się nie pobrali

Występy Edytuj

Dawno, dawno temu

Sezon 1

Sezon 2

Sezon 3

Sezon 4

Sezon 5

Sezon 6

Powieści graficzne

Ciekawostki Edytuj

  • Rumpelsztyk jest oparty na tytułowej postaci z baśni Titelitury. Pełni również rolę Bestii z baśni Piękna i Bestia i krokodyla z powieści Piotruś Pan.
  • Rola Rumpelsztyka została napisana specjalnie dla Roberta Carlyle'a.[4]
  • W powieści Piotruś Pan krokodyl odgryza dłoń kapitana Haka, a później cały czas go ściga. Kapitan Hak wie, kiedy krokodyl jest w pobliżu, ponieważ słyszy tykanie budzika połkniętego przez krokodyla. Rumpelsztyk odciął Hakowi dłoń, a w podczas rozmowy z Milah wypowiedział zdanie: "Tick tock, dearie! Tick tock!".[5]
  • Zanim został uwięziony w celi, Rumpelsztyk walczył z Corą, gdzie zostało zaznaczone, że była bliska wygranej.[6]
  • W swej historii dobił targu nawet z Don Juanem.[7]
  • Charakteryzacja aktora na postać Rumpelsztyka jest bardzo czasochłonna, ponieważ trwa dwie godziny, z czego 20 minut spędza na włożenie obuwia. 60 minut zajmuje zdjęcie całego kostiumu.[8]
  • Robert Carlyle ujawnił, że Rumpelsztyk miał trzysta lat w momencie rzucenia Mrocznej Klątwy.[9]
  • Pan Gold ma kilka złotych zębów.
  • Jest właścicielem lombardu, w którym znajdują się liczne przedmioty z Zaczarowanego Lasu.
  • Pan Gold nienawidzi zakonnic.[10][11]
  • Pan Gold jest licencjonowanym prawnikiem.[12]
  • Rumpelsztyk oraz jego odpowiednik, pan Gold, zawierali bardzo dużo umów.

Przypisy Edytuj

  1. David H. Goodman (scenariusz) & David Solomon (reżyseria). (13 listopada 2011). "Umowa". Dawno, dawno temu. Sezon 1. Odcinek 4.
  2. Edward Kitsis, Adam Horowitz (scenariusz) & Romeo Tirone (reżyseria). (10 maja 2015). "Operacja Mangusta, część 1". Dawno, dawno temu. Sezon 4. Odcinek 22.
  3. Edward Kitsis, Adam Horowitz (scenariusz) & Ralph Hemecker (reżyseria). (10 maja 2015). "Operacja Mangusta, część 2". Dawno, dawno temu. Sezon 4. Odcinek 23.
  4. https://twitter.com/AdamHorowitzLA/status/490750930413838336
  5. David H. Goodman, Robert Hull (scenariusz) & David Solomon (reżyseria). (21 października 2012). "Krokodyl". Dawno, dawno temu. Sezon 2. Odcinek 4.
  6. Kalinda Vazquez, Daniel T. Thomsen (scenariusz) & Ron Underwood (reżyseria). (25 listopada 2012). "W otchłani". Dawno, dawno temu. Sezon 2. Odcinek 8.
  7. Edward Kitsis, Adam Horowitz (scenariusz) & Milan Cheylov (reżyseria). (21 kwietnia 2013). "Lacey". Dawno, dawno temu. Sezon 2. Odcinek 19.
  8. https://www.youtube.com/watch?v=I9YvGdzPCd4
  9. http://insidetv.ew.com/2012/10/17/robert-carlyle-rumpelstiltskin/
  10. Edward Kitsis, Adam Horowitz (scenariusz) & David Solomon (reżyseria). (4 marca 2012). "Marzyciel". Dawno, dawno temu. Sezon 1. Odcinek 14.
  11. Jane Espenson (scenariusz) & Mario Van Peebles (reżyseria). (30 listopada 2014). "Upadek". Dawno, dawno temu. Sezon 4. Odcinek 10.
  12. Andrew Chambliss, Ian Goldberg (scenariusz) & Dean White (reżyseria). (18 marca 2012). "Jądro ciemności". Dawno, dawno temu. Sezon 1. Odcinek 16.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki